En af de spændende ting, når man for alvor begynder at sætte en samling noveller sammen, er selve udvælgelsen. Jeg starter altid ud med en helvedes masse og en for en ryger de så ud, indtil jeg står med nogle rigtig gode kandidater. I denne histories tilfælde var det noget ganske andet, der var på færde. Jeg syntes at jeg manglede en novelle, der handlede om både noget uundgåeligt og som samtidig matchede det altoverskyggende tema i Optisk bedrag. Det kom der novellen Kaffe,sort ud af.
I Kaffe,sort handler det hele om Johannes, der er 91 år gammel og ser ud som om han burde være død for mindst 10 år siden. Han sætter sig ved en fremmeds bord på en café og hiver en pose kammerjunker frem af en sportstaske. Han bestiller kaffe og Grand Marnier, og begynder så at snakke. Og snakke, og snakke og snakke. Johannes' samtalepartner er blot en statist for den enorme mængde ord, Johannes skal af med. Optisk bedrags tema er at alt afhænger af de øjne der ser, og læsere har beskrevet netop denne novelle som både "nedtrykkende" og "livsbekræftende". Du må selv dømme. Uddraget er helt fra starten af.
I Kaffe,sort handler det hele om Johannes, der er 91 år gammel og ser ud som om han burde være død for mindst 10 år siden. Han sætter sig ved en fremmeds bord på en café og hiver en pose kammerjunker frem af en sportstaske. Han bestiller kaffe og Grand Marnier, og begynder så at snakke. Og snakke, og snakke og snakke. Johannes' samtalepartner er blot en statist for den enorme mængde ord, Johannes skal af med. Optisk bedrags tema er at alt afhænger af de øjne der ser, og læsere har beskrevet netop denne novelle som både "nedtrykkende" og "livsbekræftende". Du må selv dømme. Uddraget er helt fra starten af.
"Da han taler til mig, ser jeg op fra
min kaffe, lægger avisen til side og ved, at han skal dø. Hans
ansigt er som hvidt papir, hans ånde løs i kødet. Det han havde
spurgte mig om, var ikke noget vigtigt, ikke noget stort. Det var en
af den slags spørgsmål vi alle bruger fra tid til anden. Mest over
for folk vi ikke kender eller prøver at nærme os. De spørgsmål vi
stiller til vores familie og venner er ofte mere intime.
Jeg kender ham ikke, men ved at han
skulle dø. Ikke om mange år, eller ved en ulykke. Han skal dø lige
om lidt, fordi det er hans tid. Han sætter sig ned over for mig,
kæler for sit papkrus med benede hænder og stirrer ud gennem de
lidt fedtede ruder. Noget gult sidder i hans skæg, rester af et
morgenmåltid. Tøjet hænger fra hans magre skuldre, på samme måde
som det med garanti har hængt på en bøjle, inden han tog det på.
Noget knitrer. Først tror jeg, det er
min avis, men jeg tager fejl. Han bærer rundt på en sportstaske.
Den har han sat på bordet ved siden af os. Det knitrer under
polyesterflapper. Så tager han rundt og gyldent op, og propper det i
munden. Kammerjunker. Jeg kan lige se firmaets logo og navn på det
yderste af posen. Der er huller mellem hans tænder. Tunnelåbninger
i hans hoved.
”Har du lyst til at snakke?”
spørger jeg. Skubber avisen lidt længere væk fra mig. Viser på
den måde, at jeg vil høre, hvis han vil tale.
Kort flakker øjnene. De er
hængemulede, tilvandede. Smutsten i smult vande. Så kommer nikket.
Velovervejet, grundigt. Han tager en tår af kaffen. Bløder
kagerester i munden op med sort. Hans læber er leverfarvede. De
smasker.
Nu, hvor jeg har fået hans ja, læner
jeg mig tilbage i stolen. Der er ikke mange gæster på caféen. Det
er for tidligt på dagen. Metodisk går han sine lommer igennem. En
for en lægger han genstande mellem os. Et nøgleknippe, fyldigt, den
slags der dikterer lyden af en pedels gang. En sammenrullet notesbog.
Moleskine. Den tidlige forfatters anker i verden. Ved siden af
notesbogen en kuglepen med filtspids. Sort. En pung, tyndslidt i
kanterne. En pakke cigaretter af et mærke, der er svært at få i
Danmark mere. En kromfarvet Ronsonlighter fyldt med skrammer og
ridser. Han ser undskyldende ud. Som er det sørgeligt, at han ikke
har mere at give. Mimisk løfter han fingeren. Er kommet i tanke om
noget.
Da han let bøjer hovedet, kan jeg se
at resterne af hans hår er en eksplosion med bart epicenter. En
munks tonsur. De få strå, han sirligt har redt over tonsuren er
grågule og skøre. Mere som et barns end en oldings. Fra sit bryst
fisker han en halskæde frem. Dens led er spinkelt sølv, vedhænget
er kors på en blå cirkel. Den slår metallisk, da han lægger den
oven på nøglerne.
Jeg applauderer hans samling ved at
drikke min kaffe. Den er sød af saccharin, jeg bærer altid pillerne
på mig i en lille dåse. Folk har ikke den slags i deres hjem.
Caféer glemmer at købe det ind.
”Jeg er 91 år gammel. Ser jeg sådan
ud?” begynder han. Stemmen er mørk, som den masse, der lige nu
lægger sig til rette i hans mavesæk.
”Ja. Hvert eneste år er tydeligt.
De løber som fletværk i din hud,” svarer jeg, mens jeg pakker
avisen helt væk. Folder den sammen, først på langs, så på tværs,
og stikker den ned i min mappe. Jeg har al tid i verden.
”Jeg hedder Johannes. Jeg har boet i
København hele mit liv. Faktisk i den samme lejlighed, hvis man ser
bort fra den tid, hvor jeg sprang soldat,” fortsætter han. Jeg
sætter mig bedre til rette. Strækker benene, og træder mine sko
af. Det er sommer i dag, så jeg kommer ikke til at fryse. Det er
vigtigt at have det komfortabelt."