Jeg har altid været en ørn til det der med at huske sange, ordsprog og faste vendinger. Der løber sågar en historie i familien om, at jeg allerede som purk anvendte udtryk som "hurtigere end en hest kan rende" og "tomme tønder buldrer mest". Den fascination af sproget, som det vel egentlig er, har jeg båret med mig videre ind i forfatterlivet. Som jeg ser det, er førnævnte udtryk jo ikke meget andet end metaforer med sidebetydninger serveret på et sølvfad.
Sangtitlerne er noget lidt andet. Selvfølgelig bærer de automatisk en del intertekstualitet med sig, og folk genkender umiddelbart en sangtitel, hvis den er kendt nok. Sange har ofte også en direkte forbindelse til følelser, da jeg selv har mange sange, der knytter sig til en bestemt begivenhed og dermed en følelse. Jeg tror det samme gør sig gældende for de fleste mennesker.
Når jeg anvender en sangtitel, eller et fast udtryk, er det næsten uden undtagelse som titel på en novelle. På den måde sætter jeg helt fra begyndelsen af læseren i den rette stemning. Selve sangteksten anvender jeg indimellem undervejs i en historie. Igen for at understrege en pointe, eller for at forvride sangens oprindelige budskab. For det ville jo være kedeligt, hvis jeg bare brugte sangen som den oprindeligt var ment. En af mine allerstørste glæder her i livet er at tage røven på læseren og lede ham eller hende et sted hen, som de ikke så komme. Der er kendte vendinger ganske enkelt guld, da jeg anvender læserens forudgående viden til at lede dem i den forkerte retning. Men inden du tror at du har luret mig, kan jeg dog også finde på at anvende sangtitler og ordsprog i deres oprindelige betydning. Den eneste måde du kan finde ud af hvad jeg laver, er selvfølgelig at gribe en af mine bøger.
I skrivende stund har jeg brugt dette "greb" en hel del gange - se blot følgende ord:
Al ting på sin plads (science fiction, selv personlighed kan komme på plads!)
For Satan (fantastiske fortælling, der ligger dobbelt forståelse i ordet for)
Je ne sais quoi (fantastisk fortælling, det der helt specielle noget, man ikke kan sætte fingeren på)
Vi der skummer fløden (science fiction, en helt faktuel fløde kan også skummes)
Morituri te salutant (horror, I ved...de ord gladiatorerne skreg til Caesar, inden de gik i døden)
Valuta for pengene (realisme, når man er en ægte kapitalist er døden en genvej til likviditet)
Dejlig er jorden (science fiction, dejlig er et dejligt gummiord...)
Den jeg elsker (science fiction, den man elsker kan sagtens være en den)
Glemmer du, så husker jeg alt (science fiction, men har du har lyst til at huske så meget?)
Lille frøken Himmelblå (horror, uskyldighed og blå øjne er nogle gange for fristende en kombination)
Sangtitlerne er noget lidt andet. Selvfølgelig bærer de automatisk en del intertekstualitet med sig, og folk genkender umiddelbart en sangtitel, hvis den er kendt nok. Sange har ofte også en direkte forbindelse til følelser, da jeg selv har mange sange, der knytter sig til en bestemt begivenhed og dermed en følelse. Jeg tror det samme gør sig gældende for de fleste mennesker.
Når jeg anvender en sangtitel, eller et fast udtryk, er det næsten uden undtagelse som titel på en novelle. På den måde sætter jeg helt fra begyndelsen af læseren i den rette stemning. Selve sangteksten anvender jeg indimellem undervejs i en historie. Igen for at understrege en pointe, eller for at forvride sangens oprindelige budskab. For det ville jo være kedeligt, hvis jeg bare brugte sangen som den oprindeligt var ment. En af mine allerstørste glæder her i livet er at tage røven på læseren og lede ham eller hende et sted hen, som de ikke så komme. Der er kendte vendinger ganske enkelt guld, da jeg anvender læserens forudgående viden til at lede dem i den forkerte retning. Men inden du tror at du har luret mig, kan jeg dog også finde på at anvende sangtitler og ordsprog i deres oprindelige betydning. Den eneste måde du kan finde ud af hvad jeg laver, er selvfølgelig at gribe en af mine bøger.
I skrivende stund har jeg brugt dette "greb" en hel del gange - se blot følgende ord:
Al ting på sin plads (science fiction, selv personlighed kan komme på plads!)
For Satan (fantastiske fortælling, der ligger dobbelt forståelse i ordet for)
Je ne sais quoi (fantastisk fortælling, det der helt specielle noget, man ikke kan sætte fingeren på)
Vi der skummer fløden (science fiction, en helt faktuel fløde kan også skummes)
Morituri te salutant (horror, I ved...de ord gladiatorerne skreg til Caesar, inden de gik i døden)
Valuta for pengene (realisme, når man er en ægte kapitalist er døden en genvej til likviditet)
Dejlig er jorden (science fiction, dejlig er et dejligt gummiord...)
Den jeg elsker (science fiction, den man elsker kan sagtens være en den)
Glemmer du, så husker jeg alt (science fiction, men har du har lyst til at huske så meget?)
Lille frøken Himmelblå (horror, uskyldighed og blå øjne er nogle gange for fristende en kombination)